Obrady nad projektem Konstytucji
Mon Sep 14, 2020 2:04 pm
Konstytucja Królestwa Kalastyrii
Constituzion de Roymo de Calastrie
Nadana przez Zgromadzenie Ludowe dnia
Constituzion de Roymo de Calastrie
Nadana przez Zgromadzenie Ludowe dnia
Rozdział I O Królestwie
Art.1 Konstytuujemy państwo nasze jako demokratyczne państwo prawne, socjalne i ochraniające wartości najwyższe
Art.2 Suwerenem jest Naród i Lud Kalastyrii
Art.3 Formą polityczną Kalastrii jest dziedziczna monarchia konstytucyjna
Art.4 Językiem narodowym jest język kalastryjski, językiem roboczym organów państwa jest język polski
Art.5 Symbolami narodowymi jest flaga, herb i hymn Królestwa
Art.6 Stolicą jest Liworna
Art.7 Partie polityczne korzystają z prawa do pełnego pluralizmu. Zakazuje się jednak głoszenia haseł sprzecznych z powszechnym systemem ochrony praw człowieka, oraz propagowania ideologii totalitarnych
Art.8 Obowiązuje wolność tworzenia związków zawodowych, artystycznych i naukowych
Art.9 Siły zbrojne składają się z Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Powietrznej
Rozdział II O Monarchii
Art.10 Król jest głową państwa, jest symbolem jego jedności i trwałości, sprawuje nadzór arbitrażowy i nadzoruje poprawne działanie instytucji publicznych, jest jego najwyższym reprezentantem poza jego granicami
Art.11 Król może posługiwać się tytułami przynależnymi Koronie
Art.12 Król jest nietykalny i nie podlega odpowiedzialności politycznej. Król ma prawo do abdykacji
Art.13 Korona Królestwa jest dziedziczna w obrębie Domu Panującego Grimani-de Castirie-de Livorna a następnie w obrębie książęcego rodu d’Astirie
Art.14 Następca tronu nosi tytuł księcia Awiorynu i Liworny, przynależy mu partykuła Jego Królewskiej Wysokości
Art.15 Po wygaśnięciu linii uprawnionych odziedziczenia tronu następcę wybiera Parlament w ramach wolnej elekcji
Art.16 Król-małżonek i królowa-małżonka nie mogą sprawować funkcji konstytucyjnych poza regencją i funkcjami reprezentacyjnymi
Art.17 W razie niezdolności Króla do sprawowania władzy, parlament ma prawo ogłosić regencję
Art.18 Król po akcie proklamacji przed parlamentem, składa przysięgę na wierność Konstytucji i prawu Królestwa, i przyrzeka poszanowanie wolności swoich poddanych. Słowa przysięgi określa ustawa o symbolach narodowych
Art.19 Król:
1. sankcjonuje i promulguje ustawy
2. zwołuje i rozwiązuje pierwsze posiedzenie parlamentu
3. rozpisuje wybory
4. rozpisuje referenda
5. proponuje kandydata i powołuje szefa rządu
6. obsadza stanowiska cywilne i wojskowe, zgodnie z postanowieniami ustaw
7. nadaje honorowe tytuły arystokratyczne, wojskowe i tytuły profesorskie
8. powołuje sędziów
9. jest naczelnym dowódcą sił zbrojnych
10. posiada prawo łaski
11. sprawuje najwyższy patronat nad akademiami królewskimi
Art.20 Król powołuje i odwołuje ambasadorów i innych członków misji dyplomatycznych. Król przyjmuje wysłanników państw trzecich. Prowadzi politykę zagraniczną kraju w porozumieniu z rządem i parlamentem
Art.21 Król przy zgodzie parlamentu wypowiada wojnę i zawiera pokoje
Art.22 Król przy zgodzie parlamentu ratyfikuje traktaty międzynarodowe
Art.23 Król wydaje Akty Dworskie regulujące wewnętrzne życie Dworu i rodziny panujacej
Rozdział III O Parlamencie
Art.24 Zgromadzenie Awioryńskie - zwane dalej Zgromadzeniem - jest reprezentacją Ludu Kalastyrii. Ma on formę jednoizbową
Art.25 Zgromadzenie:
1. pełni funkcję ustawodawczą i ustrojodawczą
2. pełni funkcję kreacyjną uczestnicząc w powołaniu najwyższych urzędników państwowych
3. pełni funkcję kontrolną kontrolując centralne urzędy państwowe
Art.26 Deputowanym przynależy immunitet
Art.27 Deputowani dysponują 325 głosami, rozdzielonymi pomiędzy komitety wyborcze, które osiągnęły 10% próg wyborczy, przy pomocy metody d’Honta
Art.28 Zgromadzenie w drodze uchwały ma prawo do określenia własnego regulaminu
Art.29 Obradom Zgromadzenia przewodniczy Szambelan Awioryński, powoływany jest przez Monarchę spośród członków Zgromadzenia
Art.30 Parlament obraduje w trybie ciągłym
Art.31 Zgromadzenie obraduje w trybie plenarnym, ma prawo do powołania komisji
Art.32 Posiedzenia izby są jawne, chyba że jawność ich zostanie wyłączona przez Króla na wniosek Szambelana
Art.33 Inicjatywa ustawodawcza przynależy:
1. Królowi
2. członkom rządu
3. partiom politycznym
4. grupie 3 deputowanych
Art.34 Król w terminie 7 dni wyraża zgodę na ustawy uchwalone przez Kortezy Generalne, podpisuje je i zarządza ich niezwłoczne ogłoszenie
Rozdział IV O Rządzie
Art.35 Rząd wraz z Królem i parlamentem prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną kraju
Art.36 Rząd kieruje administracją cywilną i wojskową, oraz obronnością państwa. Sprawuje władzę wykonawczą
Art.37 Rząd składa się z Lorda Szambelana, będącego szefem rządu, oraz Ministrów
Art.38 Lord Szambelan powinien uzyskać wotum zaufania od parlamentu; gdy parlament nie wyraził wotum zaufania kandydatowi proponowanemu przez króla, ten ma prawo wskazać następnego, jeżeli i te działania będą bezowocne, Król ma prawo do odwołania parlamentu
Art.39 Rząd odpowiada solidarnie przed Zgromadzeniem za swoją działalność
Art.40 Parlament i jego komisje mogą żądać od rządu udzielenia informacji o stanie państwa lub poszczególnych jego sektorów, odpowiedź powinna zostać udzielona w przeciągu 3 dni roboczych, pod rygorem odwołania rządu z jego funkcji
Art.41 Król może żądać od rządu udzielenia informacji o stanie państwa lub poszczególnych jego sektorów, odpowiedź powinna zostać udzielona w przeciągu 5 dni roboczych, pod rygorem odwołania rządu z jego funkcji
Art.42 Rząd wydaje:
1. Dyrektywy, rozporządzenia i instrukcje - jako akty prawne
2. Akty informacyjne - jako źródła informacji publicznej o stanie państwa i administracji
Art.42 Rząd raz na trzy miesiące zobowiązany jest do publikacji aktów informacyjnych o kondycji finansów państwa
Art.43 Rząd opracowuje projekt Ustawy Finansowej, planującej wydatki i dochody państwa. Projekt powinien być przygotowany raz na trzy miesiące
Rozdział V O Sądach
Art.44 Władza Sądownicza należy do sądów oraz Zgromadzenia Ludowego
Art.45 Wymiar sprawiedliwości jest dwuinstancyjny
1. Sąd Ludowy i Zgromadzenie Ludowe (podział kompetencji reguluje ustawa)
2. Sąd Królewski
Art.45a Rolę sądu konstytucyjnego i najwyższego sprawuje Komisja Konstytucyjna
Art.46 Sędziowie są nienaruszalni; w razie braku wystarczającej liczby sędziów ich funkcje pełni Król lub wyznaczona przez niego osoba
Art.47 Wymiar sprawiedliwości sprawowany jest w imieniu Króla i majestatu Królestwa
Art.48 Wymiar sprawiedliwości jest wolny od opłat
Art.49 Postępowanie sądowe jest jawne, z wyjątkiem wypadków przewidzianych przez ustawy regulujące procedurę.
Art.50 Jako zasadę przyjmuje się postępowanie ustne, zwłaszcza w sprawach karnych.
Art.51 W każdym przypadku orzeczenia winny zawie-rać uzasadniane i winny być ogłaszane na posiedzeniu jawnym.
Rozdział VI Przepisy końcowe i przejściowe
Art.52 Inicjatywę zmiany konstytucji mogą zgłaszać:
1. Król
2. Rząd
3. grupa 4 obywateli
Art.53 Zmiana konstytucji powinna być poparta ⅔ głosów deputowanych, wyrażonych w dwóch głosowaniach, oraz referendum konstytucyjnym
Art.54 Ustawa konstytucyjna podtrzymuje prawa wydane przed jej obowiązywaniem, a pierwszemu Zgromadzeniu poleca się ich rewizję
Art.55 Ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia
Akt Ustrojowy o autonomii Księstwa i Narodu Sorbii
Decreto Constituzionol de Ducato et Populozzo de Sorbie
Zważając na kulturową niezależność księstwa Sorbii, my zebrani członkowie Zgromadzenia Ludowego dnia __.__.____, postanawiamy obdarzyć niezależnością kulturową i polityczną mieszkańców Księstwa Sorbii
pierwsze
Księstwo Sorbii ma prawo do obrania własnych symboli narodowych
drugie
Językiem urzędowym, obok języka narodowego jest język wszechsłowiański w wariancie sorbskim
trzecie
Pieczę nad niezależnością Księstwa sprawuje Książę Sorbii
czwarte
Nadaje się prawo do podwójnego obywatelstwa, a także powołania za zgodą parlamentu własnych organów rządowych
co potwierdzają Zgromadzeni
,A także Król
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Mon Sep 14, 2020 2:06 pm
Wysocy Członkowie Zgromadzenia
Niejako gospodarz naszych obrad pozwoliliśmy sobie o przedstawieniu Wysokiej Komisji projektu ustawy konstytucyjnej, mojego autorstwa, opracowanego takrze przy współpracy ze Stronnictwem Królewskim.
Niejako gospodarz naszych obrad pozwoliliśmy sobie o przedstawieniu Wysokiej Komisji projektu ustawy konstytucyjnej, mojego autorstwa, opracowanego takrze przy współpracy ze Stronnictwem Królewskim.
- Luigio de Fernazze
- Posts : 29
Join date : 2020-08-11
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Wed Sep 16, 2020 6:48 pm
Wasza Królewska Mość, szanowni Zgromadzeni, członkowie Komisji!
Zaczynając chciałbym wyrazić swoją nieposkromioną radość iż Zgromadzie postanowiło przyjąć naszą wizję pracy nad konstytucją, a Jego Mość zdecydował się nią zaakceptować. Nasze zaniepokojenie jednak wzbudził fakt iż projekt nad którym obradujemy został niejako przez monarszy dwór narzucony, jednakze zauważam szansę na spokojną i konstruktywną debatę.
Po pobieżnym przejżeniu tekstu Konstytucji zauważyliśmy jednak kilka błędów i poprawek które PdP chciałoby wprowadzić.
Pierwszym jest artykuł 9 który w obecnej formie absolutnie nie ma sensu, dlatego proponujemy:
Ponadto proponujemy zmianę nazwy przewodniczącego parlamentu, na taką która niewskazywać będzie tak silnie na monarchistyczny ustrój państwa tworzac kolejny tytuł. Dlatego proponujemy by nazwać go Prezydentem Zgromadzenia, przez co proponujemy zmianę w art.29. Także tryb wyboru budzi nasze wątpliwości i naszym zdaniem stawia naszą konstytucję w wewnętrznej sprzeczności odbierając parlamentowi możliwość wyboru jednego z najwyższych urzędników państwa ( o czym mówi art.25, pkt.2 tego aktu), ;przezco wnosimy do Komisji o przyjęcie poprawki:
Za niedemokratyczne PdP uznała także silnie ograniczoną możliwość inicjatywy ustawodawczej, dlatego proponujemy nastepujacą zmianę w art.33
Art.38 pozostawia takze stronie monarszej drogę do nadużycia i pozbawienia obywateli demokratycznego organu władzy dlatego proponujemy takie brzmienie artykułu:
Ponad to proponujemy podjąć deyskusje w nastepujacych kwestiach:
1. utrzymanie funkcji sądowniczych Zgromadzenia Ludowego przy jednoczesnym ustworzeniu Sądu Ludowego
2. koniecznosć tworzenia autonomii dla Ksiestwa Sorbii
3. przyjęcie aktu o swobodach obywatelskich i włączenie go do Konstytucji
4. wprowadzenie okresu rewizyjnego konstytucji
Zaczynając chciałbym wyrazić swoją nieposkromioną radość iż Zgromadzie postanowiło przyjąć naszą wizję pracy nad konstytucją, a Jego Mość zdecydował się nią zaakceptować. Nasze zaniepokojenie jednak wzbudził fakt iż projekt nad którym obradujemy został niejako przez monarszy dwór narzucony, jednakze zauważam szansę na spokojną i konstruktywną debatę.
Po pobieżnym przejżeniu tekstu Konstytucji zauważyliśmy jednak kilka błędów i poprawek które PdP chciałoby wprowadzić.
Pierwszym jest artykuł 9 który w obecnej formie absolutnie nie ma sensu, dlatego proponujemy:
Art.9 Siły Zbrojne składają się z Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej
Ponadto proponujemy zmianę nazwy przewodniczącego parlamentu, na taką która niewskazywać będzie tak silnie na monarchistyczny ustrój państwa tworzac kolejny tytuł. Dlatego proponujemy by nazwać go Prezydentem Zgromadzenia, przez co proponujemy zmianę w art.29. Także tryb wyboru budzi nasze wątpliwości i naszym zdaniem stawia naszą konstytucję w wewnętrznej sprzeczności odbierając parlamentowi możliwość wyboru jednego z najwyższych urzędników państwa ( o czym mówi art.25, pkt.2 tego aktu), ;przezco wnosimy do Komisji o przyjęcie poprawki:
Art.29 Obradom Zgromadzenia przewodniczy Prezydent Zgromaszenia, powoływany jest przez Monarchę za zgodą izby parlamentarnej wyrażoną zwykłą większością głosów
Za niedemokratyczne PdP uznała także silnie ograniczoną możliwość inicjatywy ustawodawczej, dlatego proponujemy nastepujacą zmianę w art.33
Art.33 Inicjatywa ustawodawcza przynależy:
1. Królowi
2. członkom rządu
3. partiom politycznym
4. grupie 3 deputowanych
5. grupie 5 obywateli
Art.38 pozostawia takze stronie monarszej drogę do nadużycia i pozbawienia obywateli demokratycznego organu władzy dlatego proponujemy takie brzmienie artykułu:
Art.38 Lord Szambelan powinien uzyskać wotum zaufania od parlamentu; gdy parlament nie wyraził wotum zaufania kandydatowi proponowanemu przez króla, ten ma prawo wskazać następnego, jeżeli i te działania będą bezowocne, Król ma prawo do odwołania parlamentu i rozpisania przedterminowych wyborów
Ponad to proponujemy podjąć deyskusje w nastepujacych kwestiach:
1. utrzymanie funkcji sądowniczych Zgromadzenia Ludowego przy jednoczesnym ustworzeniu Sądu Ludowego
2. koniecznosć tworzenia autonomii dla Ksiestwa Sorbii
3. przyjęcie aktu o swobodach obywatelskich i włączenie go do Konstytucji
4. wprowadzenie okresu rewizyjnego konstytucji
- Augusto d'Astirie
- Posts : 35
Join date : 2020-08-10
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Thu Sep 17, 2020 4:27 pm
Stronnictwo Królewskie o ile widzi pole do dyskusji w materii poprawek zaproponowanych przez stronę do nas opozycyjną, to nie zamierza dyskutować w materii autonomii Sorbii. Ponadto pragniemy wyrazić nasze niewymierzone ubolewanie nad antymonarchistyczną postawą, którą przyjęło Stronnictwo Ludowe, która to może utudnić wypracowanie wspólnego konsensusu konstytucyjnego.
- Luigio de Fernazze
- Posts : 29
Join date : 2020-08-11
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Sat Sep 19, 2020 12:18 pm
Przepraszam bardzo Wasza Książęcą mość, ale gdzie ja wyraziłem antymonarchistyczną postawę. Czyżby w momencie próby zabezpieczenia interesów ludu zamieszkującego te ziemie. WKW obrady Zgromadzenia Ludowego i Komisji Konstytucyjnej są okazją do demokratyzacji naszego państwa, które to w swoim systemie prawnym jeszcze niedawno tkwiło w feudalistyczno-absolutystycznym półmroku średniowiecza, a do powrotu do tego stanu nie ma naszej zgody, jako obywateli i strażników demokracji.
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Mon Sep 21, 2020 12:05 am
Chcąc uciąć Państwa polityczne sfary proponujemy przyjać poprawki i przystąpić do dalszej dyskusji. Jednocześnie proponujemy autopoprawkę:
Art.27 Deputowani dysponują 325 głosami, rozdzielonymi pomiędzy komitety wyborcze, które osiągnęły 10% próg wyborczy, przy pomocy metody d’Honta; kadencja Zgromadzenia trwa 3 miesiące.
Art.27 Deputowani dysponują 325 głosami, rozdzielonymi pomiędzy komitety wyborcze, które osiągnęły 10% próg wyborczy, przy pomocy metody d’Honta; kadencja Zgromadzenia trwa 3 miesiące.
Głosowanie nad poprawkami
Mon Sep 21, 2020 12:10 am
I poprawka PdP - ZA
II poprawka PdP - WSTRZYMUJE SIĘArt.9 Siły Zbrojne składają się z Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej
III poprawka PdP - PRZECIWArt.29 Obradom Zgromadzenia przewodniczy Prezydent Zgromaszenia, powoływany jest przez Monarchę za zgodą izby parlamentarnej wyrażoną zwykłą większością głosów
IV poprawka PdP - WSTRZYMUJE SIĘArt.33 Inicjatywa ustawodawcza przynależy:
1. Królowi
2. członkom rządu
3. partiom politycznym
4. grupie 3 deputowanych
5. grupie 5 obywateli
I poprawka JKM - ZAArt.38 Lord Szambelan powinien uzyskać wotum zaufania od parlamentu; gdy parlament nie wyraził wotum zaufania kandydatowi proponowanemu przez króla, ten ma prawo wskazać następnego, jeżeli i te działania będą bezowocne, Król ma prawo do odwołania parlamentu i rozpisania przedterminowych wyborów
Art.27 Deputowani dysponują 325 głosami, rozdzielonymi pomiędzy komitety wyborcze, które osiągnęły 10% próg wyborczy, przy pomocy metody d’Honta; kadencja Zgromadzenia trwa 3 miesiące.
- Miron Seriozny
- Posts : 48
Join date : 2020-09-20
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Mon Sep 21, 2020 12:14 am
1. Poprawka PdP ZA
2. Poprawka PdP ZA
3. Poprawka PdP ZA
4. Poprawka PdP ZA
1. Poprawka JKM Wstrzymuje się
2. Poprawka PdP ZA
3. Poprawka PdP ZA
4. Poprawka PdP ZA
1. Poprawka JKM Wstrzymuje się
- Luigio de Fernazze
- Posts : 29
Join date : 2020-08-11
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Mon Sep 21, 2020 12:23 pm
1. Poprawka PdP ZA
2. Poprawka PdP ZA
3. Poprawka PdP ZA
4. Poprawka PdP ZA
1. Poprawka JKM ZA
2. Poprawka PdP ZA
3. Poprawka PdP ZA
4. Poprawka PdP ZA
1. Poprawka JKM ZA
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Tue Sep 22, 2020 11:35 am
Zamykam głosowanie nad poprawkami do Projektu Ustawy. Głosowało 3 z 4 członków komisji
1. Poprawka PdP ZA 3 PRZECIW 0 WST.SIĘ 0 > poprawkę przyjęto
2. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
3. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 1 WST.SIĘ 0 > poprawkę przyjęto
4. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
1. Poprawka JKM ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
1. Poprawka PdP ZA 3 PRZECIW 0 WST.SIĘ 0 > poprawkę przyjęto
2. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
3. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 1 WST.SIĘ 0 > poprawkę przyjęto
4. Poprawka PdP ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
1. Poprawka JKM ZA 2 PRZECIW 0 WST.SIĘ 1 > poprawkę przyjęto
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Tue Sep 22, 2020 11:46 am
Konstytucja Królestwa Kalastyrii
Constituzion de Roymo de Calastrie
Nadana przez Zgromadzenie Ludowe dnia
Rozdział I O Królestwie
Art.1 Konstytuujemy państwo nasze jako demokratyczne państwo prawne, socjalne i ochraniające wartości najwyższe
Art.2 Suwerenem jest Naród i Lud Kalastyrii
Art.3 Formą polityczną Kalastrii jest dziedziczna monarchia konstytucyjna
Art.4 Językiem narodowym jest język kalastryjski, językiem roboczym organów państwa jest język polski
Art.5 Symbolami narodowymi jest flaga, herb i hymn Królestwa
Art.6 Stolicą jest Liworna
Art.7 Partie polityczne korzystają z prawa do pełnego pluralizmu. Zakazuje się jednak głoszenia haseł sprzecznych z powszechnym systemem ochrony praw człowieka, oraz propagowania ideologii totalitarnych
Art.8 Obowiązuje wolność tworzenia związków zawodowych, artystycznych i naukowych
Art.9 Siły Zbrojne składają się z Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej
Rozdział II O Monarchii
Art.10 Król jest głową państwa, jest symbolem jego jedności i trwałości, sprawuje nadzór arbitrażowy i nadzoruje poprawne działanie instytucji publicznych, jest jego najwyższym reprezentantem poza jego granicami
Art.11 Król może posługiwać się tytułami przynależnymi Koronie
Art.12 Król jest nietykalny i nie podlega odpowiedzialności politycznej. Król ma prawo do abdykacji
Art.13 Korona Królestwa jest dziedziczna w obrębie Domu Panującego Grimani-de Castirie-de Livorna a następnie w obrębie książęcego rodu d’Astirie
Art.14 Następca tronu nosi tytuł księcia Awiorynu i Liworny, przynależy mu partykuła Jego Królewskiej Wysokości
Art.15 Po wygaśnięciu linii uprawnionych odziedziczenia tronu następcę wybiera Parlament w ramach wolnej elekcji
Art.16 Król-małżonek i królowa-małżonka nie mogą sprawować funkcji konstytucyjnych poza regencją i funkcjami reprezentacyjnymi
Art.17 W razie niezdolności Króla do sprawowania władzy, parlament ma prawo ogłosić regencję
Art.18 Król po akcie proklamacji przed parlamentem, składa przysięgę na wierność Konstytucji i prawu Królestwa, i przyrzeka poszanowanie wolności swoich poddanych. Słowa przysięgi określa ustawa o symbolach narodowych
Art.19 Król:
1. sankcjonuje i promulguje ustawy
2. zwołuje i rozwiązuje pierwsze posiedzenie parlamentu
3. rozpisuje wybory
4. rozpisuje referenda
5. proponuje kandydata i powołuje szefa rządu
6. obsadza stanowiska cywilne i wojskowe, zgodnie z postanowieniami ustaw
7. nadaje honorowe tytuły arystokratyczne, wojskowe i tytuły profesorskie
8. powołuje sędziów
9. jest naczelnym dowódcą sił zbrojnych
10. posiada prawo łaski
11. sprawuje najwyższy patronat nad akademiami królewskimi
Art.20 Król powołuje i odwołuje ambasadorów i innych członków misji dyplomatycznych. Król przyjmuje wysłanników państw trzecich. Prowadzi politykę zagraniczną kraju w porozumieniu z rządem i parlamentem
Art.21 Król przy zgodzie parlamentu wypowiada wojnę i zawiera pokoje
Art.22 Król przy zgodzie parlamentu ratyfikuje traktaty międzynarodowe
Art.23 Król wydaje Akty Dworskie regulujące wewnętrzne życie Dworu i rodziny panujacej
Rozdział III O Parlamencie
Art.24 Zgromadzenie Awioryńskie - zwane dalej Zgromadzeniem - jest reprezentacją Ludu Kalastyrii. Ma on formę jednoizbową
Art.25 Zgromadzenie:
1. pełni funkcję ustawodawczą i ustrojodawczą
2. pełni funkcję kreacyjną uczestnicząc w powołaniu najwyższych urzędników państwowych
3. pełni funkcję kontrolną kontrolując centralne urzędy państwowe
Art.26 Deputowanym przynależy immunitet
Art.27 Deputowani dysponują 325 głosami, rozdzielonymi pomiędzy komitety wyborcze, które osiągnęły 10% próg wyborczy, przy pomocy metody d’Honta; kadencja Zgromadzenia trwa 3 miesiące.
Art.28 Zgromadzenie w drodze uchwały ma prawo do określenia własnego regulaminu
Art.29 Obradom Zgromadzenia przewodniczy Prezydent Zgromaszenia, powoływany jest przez Monarchę za zgodą izby parlamentarnej wyrażoną zwykłą większością głosów
Art.30 Parlament obraduje w trybie ciągłym
Art.31 Zgromadzenie obraduje w trybie plenarnym, ma prawo do powołania komisji
Art.32 Posiedzenia izby są jawne, chyba że jawność ich zostanie wyłączona przez Króla na wniosek Szambelana
Art.33 Inicjatywa ustawodawcza przynależy:
1. Królowi
2. członkom rządu
3. partiom politycznym
4. grupie 3 deputowanych
5. grupie 5 obywateli
Art.34 Król w terminie 7 dni wyraża zgodę na ustawy uchwalone przez Kortezy Generalne, podpisuje je i zarządza ich niezwłoczne ogłoszenie
Rozdział IV O Rządzie
Art.35 Rząd wraz z Królem i parlamentem prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną kraju
Art.36 Rząd kieruje administracją cywilną i wojskową, oraz obronnością państwa. Sprawuje władzę wykonawczą
Art.37 Rząd składa się z Lorda Szambelana, będącego szefem rządu, oraz Ministrów
Art.38 Lord Szambelan powinien uzyskać wotum zaufania od parlamentu; gdy parlament nie wyraził wotum zaufania kandydatowi proponowanemu przez króla, ten ma prawo wskazać następnego, jeżeli i te działania będą bezowocne, Król ma prawo do odwołania parlamentu i rozpisania przedterminowych wyborów
Art.39 Rząd odpowiada solidarnie przed Zgromadzeniem za swoją działalność
Art.40 Parlament i jego komisje mogą żądać od rządu udzielenia informacji o stanie państwa lub poszczególnych jego sektorów, odpowiedź powinna zostać udzielona w przeciągu 3 dni roboczych, pod rygorem odwołania rządu z jego funkcji
Art.41 Król może żądać od rządu udzielenia informacji o stanie państwa lub poszczególnych jego sektorów, odpowiedź powinna zostać udzielona w przeciągu 5 dni roboczych, pod rygorem odwołania rządu z jego funkcji
Art.42 Rząd wydaje:
1. Dyrektywy, rozporządzenia i instrukcje - jako akty prawne
2. Akty informacyjne - jako źródła informacji publicznej o stanie państwa i administracji
Art.42 Rząd raz na trzy miesiące zobowiązany jest do publikacji aktów informacyjnych o kondycji finansów państwa
Art.43 Rząd opracowuje projekt Ustawy Finansowej, planującej wydatki i dochody państwa. Projekt powinien być przygotowany raz na trzy miesiące
Rozdział V O Sądach
Art.44 Władza Sądownicza należy do sądów oraz Zgromadzenia Ludowego
Art.45 Wymiar sprawiedliwości jest dwuinstancyjny
1. Sąd Ludowy i Zgromadzenie Ludowe (podział kompetencji reguluje ustawa)
2. Sąd Królewski
Art.45a Rolę sądu konstytucyjnego i najwyższego sprawuje Komisja Konstytucyjna
Art.46 Sędziowie są nienaruszalni; w razie braku wystarczającej liczby sędziów ich funkcje pełni Król lub wyznaczona przez niego osoba
Art.47 Wymiar sprawiedliwości sprawowany jest w imieniu Króla i majestatu Królestwa
Art.48 Wymiar sprawiedliwości jest wolny od opłat
Art.49 Postępowanie sądowe jest jawne, z wyjątkiem wypadków przewidzianych przez ustawy regulujące procedurę.
Art.50 Jako zasadę przyjmuje się postępowanie ustne, zwłaszcza w sprawach karnych.
Art.51 W każdym przypadku orzeczenia winny zawie-rać uzasadniane i winny być ogłaszane na posiedzeniu jawnym.
Rozdział VI Przepisy końcowe i przejściowe
Art.52 Inicjatywę zmiany konstytucji mogą zgłaszać:
1. Król
2. Rząd
3. grupa 4 obywateli
Art.53 Zmiana konstytucji powinna być poparta ⅔ głosów deputowanych, wyrażonych w dwóch głosowaniach, oraz referendum konstytucyjnym
Art.54 Ustawa konstytucyjna podtrzymuje prawa wydane przed jej obowiązywaniem, a pierwszemu Zgromadzeniu poleca się ich rewizję
Art.55 Ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszeniaAkt Ustrojowy o autonomii Księstwa i Narodu Sorbii
Decreto Constituzionol de Ducato et Populozzo de Sorbie
Zważając na kulturową niezależność księstwa Sorbii, my zebrani członkowie Zgromadzenia Ludowego dnia __.__.____, postanawiamy obdarzyć niezależnością kulturową i polityczną mieszkańców Księstwa Sorbii
pierwsze
Księstwo Sorbii ma prawo do obrania własnych symboli narodowych
drugie
Językiem urzędowym, obok języka narodowego jest język wszechsłowiański w wariancie sorbskim
trzecie
Pieczę nad niezależnością Księstwa sprawuje Książę Sorbii
czwarte
Nadaje się prawo do podwójnego obywatelstwa, a także powołania za zgodą parlamentu własnych organów rządowych
co potwierdzają Zgromadzeni,A także Król
Wykorzystując art.2 pkt. 2 Dekretu Zgromadzenia Ludowego ws. zasad podejmowania decyzji przez Zgromadzenie w sprawach konstytucyjnych proponuję przegłosowanie wniosku o zamknięcie obrad nad projektem ustawy zasadniczej, udzielenie poparcia projektu przez podmioty polityczne, a także przeprowadzenia wnioskowanych debat juz na forum Zgromadzenia Ludowego.
Jako przewodniczący obrad i przedstawiciel Korony głosuję ZA
- Augusto d'Astirie
- Posts : 35
Join date : 2020-08-10
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Tue Sep 22, 2020 12:44 pm
Jako przedstawiciel PR głosuję ZA
- Miron Seriozny
- Posts : 48
Join date : 2020-09-20
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Wed Sep 23, 2020 11:56 am
ZA
- Luigio de Fernazze
- Posts : 29
Join date : 2020-08-11
Re: Obrady nad projektem Konstytucji
Thu Sep 24, 2020 10:50 pm
PdP ubolewa nad tak drastycznym i nagłym ucięciem debaty nad projektem konstytucjnym, akt ten będzie regulował w końcu podstawy naszego życia politycznego i społecznego! Jednakże dla dobra naszego projektu zdecydowaliśmy projekt ten poprzeć, dlatego
w imieniu Stronnictwa Ludowego popieram projekt
w imieniu Stronnictwa Ludowego popieram projekt
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|